Vyznání víry

Nemůžeme hledat pravé základy pravdy jinde než v Bohu a v tom, co od Boha pochází. Vždyť jedině Bůh myslí, mluví a koná tak, že to nikdo nedokáže lépe, a proto brát si za vzor pouze jeho myšlenky, výroky a skutky, to je ta nejspolehlivější cesta.

Věříme, že Bible je doslovně inspirovaná, bezchybná, neomylná, naprosto dostatečná a důvěryhodná a tak autoritou v životě Křesťana.

Nechceme a nebudeme kompromitovat Boží Slovo kvůli populárním trendům, pravdu kvůli tomu, že někoho uráží, či se někomu nelíbí, teologii kvůli moderním názorům.


Naše názory se zakládají na pěti reformačních principech:

„Sola Scriptura“ – Jedině Písmo

„Sola Gratia“ – Jedině milostí

„Sola Fide“ – Jedině vírou

„Solus Christus“ – Jedině Kristus

„Soli Deo Gloria“ – Jedině Bohu buď sláva



1. Trojjediný Bůh

Věříme, že je pouze jeden pravý a živý Bůh ve třech osobách: Otec, Syn a Duch svatý. Tento Bůh je neviditelný, osobní, všudypřítomný, věčný, není na nikom a ničem závislý, je neměnný, pravdivý, důvěryhodný, všemohoucí, svrchovaný, vševědoucí, spravedlivý, svatý, dobrý, milující, trpělivý a plný milosti.

2. Svaté Písmo

Věříme, že všemohoucí Bůh zjevil všechno, co je potřebné k životu a ke spasení v šedesáti šesti knihách svatého Písma. Veškeré Písmo bylo inspirované Bohem, je neomylné, neobsahuje žádné chyby a má poslední slovo v každém našem sporu. Autorita Písma je odvozena od jeho Autora a není závislá na našich názorech.

3. Vyvolení

Věříme, že Bůh ve své svrchované a svobodné milosti před stvořením světa pro svou slávu vyvolil k věčnému životu nespočetný zástup mužů a žen. Toto vyvolení nebylo nijak závislé na tom, že by Bůh dopředu viděl víru těchto lidí, jejich rozhodnutí nebo jejich skutky či zásluhy.

4. Adam – náš zástupce

Věříme, že Bůh stvořil prvního člověka, našeho praotce, Adama, dokonalého, svatého a čestného. Adam byl ustanoven zástupcem a hlavou veškerého lidstva, takže všichni jeho potomci jsou vystaveni důsledkům jeho poslušnosti, resp. neposlušnosti Božím přikázáním.

5. Pád a jeho důsledky

Věříme, že Adam padl ze své původní spravedlnosti do hříchu, čímž sebe i všechny své potomky přivedl ke smrti, k odsouzení a k hříšné přirozenosti.

6. Neschopnost člověka

Věříme, že je zcela mimo schopnost padlého člověka milovat Boha, dodržovat jeho zákon, rozumět evangeliu, činit pokání z hříchu nebo věřit v Krista.

7. Kristus – náš zástupce

Věříme, že Bůh kvůli svému vyvolenému lidu poslal na svět svého Syna, který byl počat Duchem svatým, narodil se z panny Marie, byl bez hříchu a nebyl schopen hřešit, je cele Bohem i cele člověkem v jedné osobě, narodil se pod zákonem a žil dokonale spravedlivým životem.

8. Účinné vykoupení

Věříme, že smrt Božího syna na Golgotě zajistila pro Boží vyvolený lid smíření, vykoupení, vysvobození a zástupné odčinění hříchů. Bůh dosvědčil, že přijal dílo svého Syna tím, že ho fyzicky vzkřísil z mrtvých.

9. Vyvýšení Krista

Věříme, že Boží syn vystoupil na nebesa a sedí na trůnu slávy po pravici svého Otce, kde se přimlouvá za svůj lid, vládne nade všemi věcmi a řídí je tak, aby sloužily ke spasení Jeho lidu.

10. Účinná milost

Věříme, že Bůh Syn vylil svatého Ducha, aby pracoval současně s kázáním Božího slova. Duch Boží obnovuje a oživuje vyvolené hříšníky a neodolatelně je přivádí k víře ve Spasitele Ježíše Krista.

11. Ospravedlnění

Věříme, že vyvolení, kteří byli povoláni milostí, jsou v Božích očích spravedliví. Tato spravedlnost je jim přičtena na základě Kristova dokonaného díla na kříži a oni ji přijímají jenom skrze víru.

12. Vytrvalost

Věříme, že všichni, kdo jsou skutečně znovuzrozeni, povoláni a ospravedlněni, vytrvají ve svatosti a nikdy neodpadnou, i když dočasně by to tak v některých případech mohlo vypadat.

13. Evangelizace

Věříme, že každá místní církev se má podílet na naplňování Velkého poslání tím, že bude činit učedníky ze všech národů, křtít je ve jméno Otce a Syna a Ducha svatého a učit je zachovávat všechno, co nám Kristus přikázal.

14. Církev

Věříme, že místní církev je pod autoritou samotného Krista a každý věřící je Kristovým služebníkem. Ke správě církve potom Kristus ustanovuje muže, kteří mají být staršími (podpastýři) a kteří Ho zastupují v péči o Jeho stádo. Vedle nich jsou v církvi ustanoveni další služebníci (diákoni), kteří řídí a naplňují službu milosrdenství.

Zachování společenství svatých vyžaduje uznání dalších místních církví a spolupráci s nimi, stejně jako oddělení se od takových místních církví, které svým učením nebo jednáním znevažují evangelium.

15. Ustanovení

Věříme, že křest ponořením a památka Páně jsou ustanovení evangelia, které slouží pouze znovuzrozeným věřícím.

16. Eschatologie

Věříme, že Pán Ježíš Kristus znovu přijde na tuto zem. Náš Pán prorokoval, že při Jeho návratu budou vzkříšena těla mrtvých a že spravedliví se budou radovat z věčného života, zatímco nespravedliví budou trpět věčným trestem.


→  TULIP A REFORMOVANÁ TEOLOGIE